Prosjektet er resultat av en åpen invitasjon, initiert av Oslo kommune ved Kulturetaten.
Skulpturen «Be Extended: Oslo» ble bygget direkte på stedet i samarbeid med entrepenør Dranges takst og bygg AS. Eksternkonsulent var Øivind Grev Møgster. Foto: Line Lyngstadaas
Installasjon
Installasjon/sosialt objekt
I møte med barnehagebarn og maling har to objekter endret overflate. Objektene ble stilt ut på OsloMet i forbindelse med forskningskonferansen «Blikk for Barn».
Et enkeltstående arbeid som kommenterer seg selv og prosjektet i seg selv.
Sosial skulptur med lydfil på reise.
Stedsspesifikt arbeid tilpasset rommet i form av en tekstil skulptur som bygger relasjoner i interaksjon med publikum.
Installasjon spesielt tilpasset folk mellom 0-3 år, men også for et vanlig publikum i alle aldersgrupper. Installasjonen bestod av skulpturer og videoer som forholdt seg til rommet, daglige møter med danser (Beata Kretovicova Iden), og en lydkomposisjon komponert av Ylva Gulpinar.
Installasjonen kan forstås abstrakt og konkret i barnas interaksjon med objektene. De tekstile objektene har skulpturelle kvaliteter i seg selv, og kan inspirere til lek og utforskning. Objektene kan sees som en forlengelse av kroppen, og gi nye fysiske opplevelser.
Vi har valgt å ta utgangspunkt i objekter uten bestemt bruksfunksjon, inspirert av dukkekroppen. Et sentralt moment ved objektene er bevegelighet og tyngde. Disse faktorene er avgjørende i barnas møte med de ulike objektene. Når objektene gis ulike utfordringer og mulige bruksfunksjoner, står de fram i ny form.
Installasjon/happening for barn mellom 0-3 år. Møtene mellom barn, lyd, objekter, video og go-pro kamera, la grunnlaget for videre arbeid.
De innsendte arbeidene til biennalen skulle ikke overstige 30x30x30 cm. Disse begrensningene videreutviklet prosjektet. Arbeidet består av tre ulike fragmenterte, myke, tekstilskulpturer, som ble presentert i hver sin kartong på 30x30x30 cm. Publikum kunne selv montere de enkelte objektene etter vedlagt bruksanvisning.
Objektene ble pakket og vist frem i tre pappesker som var tilgjengelige for interaksjon med publikum.
På Røst var utstillingskonseptet at arbeidet skulle innlemmes i et allerede møblert hus. Kassene med objektene ble plassert integrert i huset og publikum kunne selv pakke objektene opp og ned i eskene.
forskning / KUNST / innovasjon